Det är drygt ett kvartal kvar av året och kanske känner du, precis som jag, att det här året inte riktigt blev som du hade tänkt dig. För min del har corona bidragit positivt på många sätt. Inte minst för att jag idag har en betydligt större andel av min verksamhet online än tidigare. Det är något jag strävat efter sen jag flyttade ut på landet, men inte riktigt lyckats realisera förrän nyligen. Däremot ser det inte riktigt lika roligt ut ekonomiskt i år och jag känner mig peppad, manad och inspirerad att avsluta det här året med flaggan i topp. Och hur tänker jag då kring det?
Jo, jag resonerar som så att ett kvartal är inte superlång tid vilket innebär att jag behöver liksom gräva lite där jag står. Jag behöver snabba resultat som så att säga ger mycket bang for the bucks. Det är alltså inte läge att ge mig in i att utveckla någon ny omfattande tjänst och det är inte heller läge att bredda verksamheten och ge mig ut på nya marknader. Jag behöver titta på vad jag har och se vad jag kan göra med det. Enkelt, snabbt och kostnadseffektivt.
Exempel på frågor som jag ställer till mig själv är:
Vad har jag för personer runt omkring mig som potentiellt skulle vara intresserade av att köpa av mig?
Jag scannar igenom mitt nätverk efter personer som jag kanske jobbat med eller haft samarbeten ihop med, personer som känner mig väl och som jag har en god relation genom något privat sammanhang. Personer som jag vet har, av en eller annan anledning, tillit och förtroende för mig som person och helst också känner till och förstår min kompetens och mitt erbjudande. Efter att jag identifierat dessa individer så kontaktar jag dem personligen med ett skräddarsytt erbjudande som jag valt ut just för dem. Alltså inte att jag sänker priset och jobbar med rea utan att jag har funderat igenom vad den individen har behov av just nu och matchar det med vad jag har att ge.
Vad har jag för tjänster och erbjudanden som jag kan paketera om i ett nytt enklare format?
Jag tittar igenom mina tjänster och erbjudanden för att se om det finns något jag kan paketera om. Alltså t ex plocka ut russinen från, kombinera eller förenkla så att det blir mer aptitligt och lättsålt med syfte att få till några snabba affärer i sammanhang där jag normalt kanske upplever att det krävs längre tid för införsäljningen. Många bäckar små blir också en inkomst och kanske kan dessa små affärer bli en dörröppnare som genererar mer inför kommande år.
Vad mer kan jag erbjuda mina befintliga kunder?
Att sälja mer till kunder som redan har köpt är oftast tusen gånger enklare än att skaffa nya. Givetvis måste du hela tiden fylla på med nya men att vara kreativ och fundera på vad mer du kan bidra med för dina befintliga kunder är ett utmärkt sätt att hitta lite lågt hängande frukter. De känner ju dig och du känner ju dem. Och när du har funderat ut det magiska receptet så kontaktar du dem för att presentera det specifikt för dem. Social selling i all ära men att bli kontaktad personligen av någon som vet precis vad du brottas med och har en lösning på det är oslagbart. Människor gillar att känna sig unika och utvalda.
Ibland kan det vara svårt att se sina egna lågt hängande frukter även fast de hänger där och dinglar precis framför ögonen. Vi är alla lite hemmablinda oavsett hur erfarna vi är och hur länge vi har drivit företag. Om du vill ha hjälp med att röra om lite i din gryta för att hitta lite snabba quick wins innan året är slut så vet du var jag finns. Med en timmes gemensam brainstorming kan jag lova dig att vi kommer att hitta spännande möjligheter. Får du inte det så lovar jag pengarna tillbaka. Enkelt va?