fbpx

7 anledningar till varför dina kunder inte köper

Publicerat utav

Det här med försäljning är något som jag vet att många småföretagare och kanske främst soloföretagare sliter sitt hår över. Personligen är jag en av dem som tycker det är kul med både försäljning och marknadsföring. För mig är det en viktig del av företagandet.

Jag möter varje vecka andra egenföretagare som saknar både intresse, erfarenhet och kunskap för “allt det där andra runt omkring”. De vill göra det som de är bra på och allra helst slippa det andra. Men om du är en av dem som faktiskt vill jobba även med försäljning och marknadsföring så behöver du ta hjälp. Jag rekommenderar dig att anlita en coach eller en mentor och jag lovar att den investeringen kommer att betala sig flera gånger om. Om du däremot känner att du får allergiska utslag bara du hör ordet försäljning så kanske du ska överväga att skaffa dig en samarbetspartner som har försäljning av din inriktning som expertområde. För oss soloföretagare finns det en hel rad med sådana alternativ numera och de blir bara fler och fler. Hör gärna av dig om du vill ha tips så kan jag säkert rekommendera dig vidare.

Hursomhelst kommer här 7 anledningar till varför dina kunder inte köper.

1. Det finns inte tillräcklig efterfrågan

Du tycker själv att du har världens grej på gång men det tycker inte dina kunder. Antingen för att det faktiskt är så att det du säljer inte har det värde som du tror att det har eller också så är du så tidigt ute att kunderna ännu inte har förstått tjusningen. För de allra flesta där denna punkten är sann så handlar det dock om det första. Folk köper om det är något de verkligen vill ha.

2. Du når inte ut till din rätta målgrupp

Det spelar ingen roll hur fantastiskt ditt erbjudande är om du pratar med fel målgrupp. Du kommer liksom inte att lyckas med att slumpa bort en gård på landet till vrakpris om dina kunder letar efter en lägenhet i city. Det samma gäller för dig som säljer tjänster. Det här är kanske den absolut största utmaningen för alla som satsar krutet på att nå ut i sociala medier. Du kan ha tiotusentals följare eller en evighetslång maillista utan att en enda är rätt just precis för dig. Ett riktat erbjudande mot några få utvalda kunder kan vara mer framgångsrikt än att skrika högre för att försöka överrösta bruset i en social kanal.

3. Ditt varumärke har inte tillräcklig trovärdighet

Om du säljer tjänster är det viktigt att kunden har förtroende för att du vet vad du pratar om. Att bygga varumärke tar tid och handlar inte bara om vilka utbildningar du har gått utan också hur du förmedlar ditt budskap som person. Som kund vill jag lita på att jag kommer att få ett resultat och köper jag en tjänst av dig vill jag känna mig säker på att du har vad som krävs för att ge mig valuta för pengarna.

4. Din prissättning är fel

Att pruta på priset är kanske den vanligaste strategin som företagare tar till när försäljningen inte går som det är tänkt. Men faktum är att om alla andra parametrar är rätt så är det sällan priset som det faller på. Dock är det värt att göra en analys över hur din prissättning ser ut i förhållande till konkurrenterna. Därmed inte sagt att billigast alltid säljer bäst.

5. Ditt budskap är otydligt

Om kunden inte förstår vad det är du säljer så minskar du chansen för att de köper. Ta gärna hjälp utifrån här för det är fasligt lätt att fastna i sitt eget nörderi kring den egna tjänsten eller produkten och därigenom tappa bort utifrånperspektivet som är det som dina kunder kommer med.

6. Du behöver stärka relationen till dina kunder

Lojala kunder handlar mer. Så är det bara. Det gäller stora varumärken som Apple och även för oss små soloföretagare. De kunder som gillar dig kommer att köpa mer av dig.

7. Din timing är fel

Att det är svårt att sälja vinterstövlar i juni är väl rätt uppenbart. Men det finns även säsonger för dig som säljer tjänster. Perioder då plånböckerna är mer öppna än annars. Som exempel är det få inköp av interim-uppdrag som tillsätts innan jul eller innan semestern. Då är det oftast stendött. Men i slutet av januari när företagen upptäckt att det saknas folk av en eller annan anledning så blir det oftast fart på dem. Det samma gäller personlig utveckling och förändring. Det vet ni ju själva när vi drar igång eller hur? På måndagar. Efter nyår. Eller på hösten. Att läsa av marknaden och ha den rätta timingen kan vara avgörande ibland.

Kategori: ,