fbpx

3 vanliga misstag som småföretagare gör

Publicerat utav

Att driva eget företag ska vara kul och stimulerande, men det är sannerligen inte en dans på rosor alla dagar i veckan. Och kanske har det aldrig någonsin varit det för dig? En dans på rosor alltså. Du kanske är en av dem som känner att du står och stampar (i värsta fall till och med kvar på startlinjen) och inte kommer vidare. Eller så är det så att du känner att det går som en dans emellanåt fast lite åt “ett steg framåt och två tillbaka”-hållet?. Det här året har helt klart varit en utmaning för många av oss egenföretagare. Mig själv inkluderad. Jag kommer långt ifrån uppnå det resultat som jag hade tänkt det här året. Å andra sidan har jag lite valt att gilla läget också och varit mycket mer ledig än vad jag hade planerat. Så handen på hjärtat. Vi kanske inte kan skylla allt på corona?

Jag tänkte dela med mig av 3 vanliga misstag som jag upplever att småföretagare gör. Kanske känner du igen dig i något av dem? Jag kan vara ärlig och räcka upp handen och säga att jag har provat de flesta. Flera gånger dessutom.

1. Du har inte tänkt igenom din affärsidé

För att du ska få snurr på ditt företag så måste du ha en genomtänkt affärsidé. Du måste veta att det finns en efterfrågan på det du tänker sälja. Alltså att det finns personer som är intresserade av att köpa det du tillhandahåller. Du måste också fundera på vad de rimligen är beredda att betala och jämföra det med hur mycket du tror du kommer att sälja så att du får koll på vad som är en rimlig intäkt att förvänta sig och vilken ansträngning det kommer att krävas från din sida för att leverera. Först då får du ett hum om det ens finns en rimliga förutsättningar för att du ska kunna försörja dig på ditt företagande. För det antar jag att du har tänkt dig? Annars är det en hobby vi pratar om och det är något helt annat.

Många tror att det krävs avancerade kalkyler och omfattande affärsplaner för att lyckas med sitt företag. Det tror inte jag. Men jag är övertygad om att du behöver göra en krass verklighetsförankrad genomlysning av din affärsidé. Ett sätt att göra det på är att titta på de som varit i din bransch ett tag. Om de som är etablerade i branschen har svårt att få ekonomin att gå ihop så får du antingen hitta på något kreativt som gör att värdet på ditt erbjudande är högre än deras så att du lyckas bättre. Eller så får du tänka om. Och nej, antal följare i sociala kanaler räknas inte som intäkter. Det säger faktiskt ingenting om den ekonomiska statusen på ett bolag även om det är lätt att förföras och tro att alla är supermegaframgångsrika för att de har snygga konton på instagram.

2. Du har inte förstått det här med “good enough”

Framgångsrikt företagande handlar inte alltid om att ha den bästa produkten eller tjänsten även om många av oss vill tro det. Tyvärr. Det handlar om att ha en tillräckligt bra produkt eller tjänst och att få kunderna att förstå att de behöver vad du erbjuder. Ingen kommer att tacka dig för att du överarbetat din produkt eller tjänst och det enda som blir resultatet är att du sliter för mycket eller riskerar att jobba med fel saker.

Under mina år i IT-branschen har jag mött många produktbolag som garanterat haft den i särklass bästa produkten rent tekniskt, men som inte alls lyckats få ut den på grund av oförmåga att kommunicera med marknaden eller för att man helt enkelt har suttit för länge på sin egen kammare och nördat ner sig för djupt och därigenom helt missat kundernas behov. Dyrt och ineffektivt! Och på senare år i coaching-världen möter jag motsvarigheten som är att gå ytterligare en utbildning för att förhoppningen är att ytterligare ett diplom på väggen ska boosta försäljningen. Eller oändliga timmar spenderade på att välja ut den perfekta bilden till instagram-flödet. Att ha en väl avvägd balans mellan försäljning, marknadsföring, produkt-/tjänsteutveckling och leverans är a och o för hållbart företagande. Vad som är rätt för just dig och ditt företag varierar över tid. Men utan att veta kan jag gissa att du lägger för lite tid på försäljning.

3. Du vill vara som dom andra

Vi egenföretagare har sociala medier att tacka för väldigt mycket, men jäklar vad det är lätt att ryckas med och tappa bort sig själv genom att scrolla i alla dessa flöden där alla verkar mer framgångsrika med sina företag. Så istället för att fortsätta på din egen väg så frestas du att ta efter lite här och ta efter lite där för att du tror att det ska hjälpa dig att lyckas lite bättre. Men faktum att är det som fungerar för andra (vilket det kanske inte alls gör men det ser ut som det utifrån) inte alls är garanterat att fungera för dig. Särskilt du som säljer tjänster som du levererar själv, alltså du som är coach eller liknande, behöver komma ihåg att det allra främst är DIG kunderna köper. Det är du som person som gör skillnad och avgör ifall de väljer att handla av dig eller av konkurrenten. Och när du då låter dig influeras av andra runt omkring dig i för stor utsträckning så tappar du bort kärnan i det som är du. Det som gör dig unik. Har du otur uppfattas du också som spretig och otydlig i ditt erbjudande vilket kan resultera i ännu en tröskel för dina potentiella kunder att ta sig över.

Har du frågor eller funderingar så hör gärna av dig! Och är du egenföretagare som är nyfiken på att anlita mig som business coach så är du varmt välkommen att kontakta mig för ett kostnadsfritt “lära känna”-samtal där vi utvärderar om vi är rätt för varandra.

Kategori: