Det här är den tredje och sista delen i min artikelserie om högkänslighet på jobbet som jag hoppas ska bidra med mer kunskap om högkänslighet som många gånger beskrivs som något negativt och begränsande. Min syn på högkänslighet är precis tvärtom. I min värld är det en gåva som är en enorm tillgång både privat och i arbetslivet. Särskilt i rollen som ledare, vilket jag skrev om i del två av den här serien.
Men som ni vet så har alla mynt två sidor och för att kunna nyttja högkänsligheten till dess fulla potential så kräver det lite extra varsamhet. I den här artikeln tänkte jag ta upp tre av de viktigaste sakerna att tänka på för dig som är högkänslig ledare och som vill använda din sensitiva begåvning till din fördel.
1. Återhämtning
Återhämtning är viktigt för alla människor men för den som är högkänslig är det nödvändigt för att fungera överhuvudtaget. Det är ingen slump att högkänsliga är överrepresenterade bland människor som drabbats av utmattningssyndrom. En högkänslig person tar in fler intryck än andras och bearbetar allting på ett djupare plan och det säger ju sig självt att det kräver mer vila. Men eftersom många högkänsliga är väldigt måna om alla andra och prioriterar andras bästa före sig själv får många gånger den egna återhämtningen stå till sidan. Resultatet blir överstimulering av hjärnan och i värsta fall utmattning i förlängningen.
Ett tips är att vara uppmärksam på vad som tar och vad som ger energi för just dig. Det kan handla om både aktiviteter, miljöer och människor. Att bli medveten om vad som ger dig energi och vad som kostar energi är din viktigaste nyckel för att kunna skapa bättre balans och harmoni i din vardag. Jag vet till exempel att jag efter en dag på kontoret mår bra av en skogspromenad för att rensa systemet och att jag behöver vara för mig själv en stund efter att ha varit social med andra människor många timmar.
2. Känslohantering
Som högkänslig har du lätt för att läsa av andra människors uttryck, energier och signaler och du påverkas av din omgivning i större utsträckning än vad andra människor gör. Det kan hända att du omedvetet ”tar på dig” andras känslor och har svårt att avgöra vad som egentligen rör dig själv. Exempelvis om någon i omgivningen är nedstämd eller stressad så kan det ”smitta” på så vis att du också känner dig nedstämd eller stressad utan att egentligen ha en anledning till det. Eller så kan det vara så att du som högkänslig känner av att någon är upprörd, arg eller ledsen och tar du på dig skulden för detta. Kanske känner du också ansvar för att vända stämningen till något mer upplyftande.
Som ledare är det extra viktigt att du har förmågan att hantera dina känslor. Du kommer med största säkerhet att hamna i lägen då du behöver utstråla trygghet och lugn även om det inte alls är vad du känner på insidan. Du kommer att hamna i svåra samtal och konflikter då det är viktigt att du inte låter dig färgas av omgivningen utan behåller din förmåga att agera klarsynt och rationellt. Och det kommer att hända att någon av dina medarbetare utstrålar negativ energi eller missnöje. Då är det viktigt att du står tryggt i dig själv och i din roll så att du inte fastnar i ett ältande kring din egen duglighet.
Att börja med att sätta ord på känslan du har i kroppen när den dyker upp är steg ett. Nästa steg för att träna sig i känslohantering kan vara att ställa vänliga frågor till sig själv kring var känslan kommer ifrån, vems den är och vad den vill säga. Det kan låta flummigt för någon som aldrig har provat men efterhand så blir det mer naturligt och lätt. Prova!
3. Gränsdragning
Som högkänslig har du säkert märkt att personer har en tendens att öppna sig och söka sitt stöd hos dig i tuffa och utmanande situationer. Som ledare är det förstås värdefullt att ha medarbetare som känner förtroende och tillit men det kanske också vara svårt att veta var gränsen för ledaransvaret går. Hur mycket tid ska du lägga på den typen av samtal? Vilken typ av problem är det rimligt att du hanterar? Det är lätt att fastna i långa samtal som fullständigt dränerar dig på energi och det kan vara väldigt svårt att undvika att ta på sig ansvaret för en medarbetare som kanske har det tufft och svårt. Men av respekt mot både dig själv och din medarbetare måste du träna dig i att sätta gränser.
Exakt var gränsen går finns det inget standardsvar för. Du måste själv känna in varje situation och luta dig mot din egen bedömning kring vad som är rimligt. Dra nytta av din starka intuition här och lita på den för den kommer att leda dig rätt. Upplever du att det tar för mycket av din egen energi och av tid som du upplever att du behöver lägga på annat så är det alldeles säkert dags att be om hjälp från en annan part som har det som sitt huvudsakliga fokus. Det kan vara en HR-ansvarig person i din egen organisation eller en extern coach, terapeut eller psykolog. Det viktiga är att du tar ansvar för dig själv och ditt egna mående i första hand.
Är du högkänslig ledare och vill ha rådgivning eller coaching kring hur du blir en ännu bättre ledare? Eller vill du ha hjälp med hur du hanterar medarbetare som är högkänsliga? Tveka inte att kontakta mig så kikar vi närmare på hur jag kan hjälpa till!