Just nu är det väldigt många varför på hemmafronten. Gustav, som sonen heter, frågar om precis allt. Och lite till. Ni som har eller har haft egna barn i den åldern förstår precis vad jag pratar om. Och ni andra har säkert något barn i er närhet som utsatt er för varför-terror. Om du mot förmodan inte alls förstår vad jag pratar om så – grattis. Att svara på ett par hundra varför redan före frukost är tålamodsprövande och ger sår i öronen. Samtidigt så är det väldigt gulligt förstås. Som det mesta annat med barn. Åtminstone de egna. Ni vet det där med mina barn och andras ungar. Nåväl, vad har det här att göra med ledarskap då?
I mitt förra inlägg pratade jag om att leda genom att dricka kaffe. Och med det ville jag belysa vikten av att lära känna personen bakom jobb-rollen. Jag tänkte spinna vidare på den tråden med att tipsa lite om vad det är ni ska prata om där vid kaffemaskinen eller var det nu är tillfälle dyker upp för samtal som inte rör allt det där som brinner på jobbet just nu. Dessutom är det säkert dags för medarbetarsamtal lite runt om i era organisationer och om du precis som jag tycker att de där samtalen oftast mest är något som ska checkas av årligen för att det står i en personalhandbok eller liknande, så kan du ju ta tillfället i akt att försöka få ut något värdeskapande ur det där mötet den här gången.
Det är nämligen så att längst inuti varje människa finns det ett ”varför”. Det är där vår motor sitter och det där ifrån vår drivkraft kommer. Det handlar om det där som är viktigt för oss på riktigt. Det som får oss att prata lite fortare för att vi är så engagerade och det där som gör att vi lägger i den extra växeln även om det känns motigt och trögt i den längsta av uppförsbackar. Det kan handla om att brinna för att hjälpa andra för att det ger en känsla av att vara omtyckt och betydelsefull eller att lösa kniviga problem eftersom det ger bekräftelse att jag är smart och kunnig. Eller något helt annat. Varje människas ”varför” är unikt och högst individuellt.
Om du som chef och ledare lyckas förstå dina medarbetares ”varför” så vet du plötsligt också vilken sorts bränsle du kan putta till för att den där inre motorn ska fortsätta att köra vidare. Det är så du skapar motiverade och engagerade medarbetare. Och nu menar jag inte att du ska göra som min 2,5-åring hade gjort, det vill säga att ställa 300 frågor om varför på raken. Men genom att ställa nyfikna frågor och verkligen ta dig tiden att lyssna på svaren (alltså inte skynda vidare till nästa möte utan att verkligen lyssna vilket är en konst i sig) så kommer du sakta men säkert skala av lager efter lager för att till slut hitta hela vägen in till kärnan av dina medarbetares ”varför”. Du kommer även att stärka relationen med dina medarbetare vilket har bevisad effekt på de resultat ni kommer att uppnå tillsammans.
Så mitt tips till dig är att på nästa medarbetarsamtal eller när tillfälle ges. Fokusera på att försöka förstå dina medarbetares ”varför” istället för att lägga all tid och energi på det klassiska som är att sätta upp mål som utgår helt ifrån ”vad” och ”hur”. Låter det klurigt? Börja med att träna på att ställa nyfikna frågor till dig själv med syfte att hitta ditt eget ”varför”. Vad är det som är viktigt på riktigt för dig? Vad skiljer en riktigt lyckad arbetsdag från en annan? Vilka är dina drivkrafter och vilken typ av bränsle går din inre motor på? Och kör du fast kan du förstås alltid höra av dig till mig så hjälps vi åt att hitta just ditt ”varför”.