I förra veckan höll jag en föreläsning om hållbart ledarskap och stresshantering för en grupp chefer. Ämnen som ligger mig väldigt varmt runt hjärtat. Vi pratade bland annat om hur viktigt det är att bygga tillitsfulla relationer till sina medarbetare. Inte minst till sig själv. Självledarskap är liksom nyckeln till framgång för varje chef och ledare. Genom att ta hand om ditt eget välmående och ha koll på vad som är viktigt på riktigt för dig så blir du inte bara en starkare och tryggare ledare. Du blir också en förebild och någon som föregår med gott exempel.
Och så pratade vi om hur viktigt det är att dricka kaffe. På en tidigare arbetsplats skojade vi ofta om ”management by walking around with a coffee cup” och även om det var på skämt så var det ändå en gnutta allvar i det. Självklart handlar det inte bokstavligen om att dricka kaffe utan det handlar om att som chef ta sig tiden till de informella samtalen. De där samtalen när det ges möjlighet att lära känna människan bakom yrkesrollen. Bygga relation. Fälla ut känselspröten och känna av stämningar. Den typen av samtal sker inte sällan vid kaffemaskinen.
Men jag ska inte påstå att jag alltid levt som jag lär. Tvärtom. Jag som många andra blir mer introvert när jag blir stressad och stänger gärna in mig bakom en dörr så att jag inte riskerar att träffa någon som slösar min dyrbara tid med nonsens-prat. Jag sköter i största möjliga mån kommunikationen via mail eller chat eftersom jag då kan ha flera trådar igång samtidigt och kan därigenom öka min effektivitet. (Tycker jag själv i alla fall i det läget.) Mitt språk, som dessutom redan är kortfattat och väldigt rakt på sak i vanliga fall, reduceras ytterligare och alla former av artighetsfraser rationaliseras bort.
Mitt sätt att hantera stress som jag beskriver det ovan är inte direkt ett ledarskap som bygger förtroende och tillit hos medarbetarna. Men det är lätt att hamna där när kalendern är överfull med möten, mailboxen hopar sig och att göra-listan växer sig längre och längre. Att i det läget lägga tid på att dricka kaffe känns som fullständigt idiotiskt. Dessutom känns det som stört omöjligt att vara närvarande i samtalen när alla måsten flåsar en i nacken och tankarna far omkring på allting annat. Men det är just precis då som det behövs som allra mest. För den egna återhämtningens skull och för att tempot i övriga organisationen garanterat också är för hög. Så genom att ta en paus och ta dig tiden att sitta ner en stund och vara människa så signalerar du också till dina medarbetare att det är okej. Det betyder att utöver vinsten i att du stärker dina relationer så bidrar du även till en sundare företagskultur. Bara en sådan sak. Så jag lovar på heder och samvete att nästa gång jag hamnar i ett pressat läge så ska jag banne mig se till att leva som jag lär och inte försvinna in i grottan. Nu är jag ju min egen chef och har ingen anställd personal för tillfället men jag kan säkert hitta sammanhang att öva på det här ändå.
Hur ofta dricker du kaffe med dina medarbetare? Och vad kan du göra annorlunda redan idag för att skapa fler tillfällen att bygga tillitsfulla relationer i din organisation?