Yoga och meditation

För fem år sedan provade jag yoga första gången och det en rätt annorlunda upplevelse. Läraren levde upp till alla mina fördomar med sitt knallröda hår och sin alternativa klädsel och att hon inte höll en enda röd tråd utan mest verkade sådär flummig och helknäpp som en yogalärare skulle vara enligt min föreställning. Jag minns att jag såg mig omkring flera gånger som för att försäkra mig om att det inte var dolda kameran som var på besök. Vi skulle flåsa som hundar och väsa som ormar och samtidigt röra oss i märkliga mönster. För att inte tala om in-toningen. Det var en fullständig chock för mig när hela gruppen förenades i ett högljutt “aoooom” innan själva klassen började.

Men det var ändå något i det hela som tilltalade mig. Jag hittade en annan lärare som hade Kundaliniyoga i närheten av där jag bodde och jag bestämde mig för att ge det en chans och där föll pusselbitarna på plats. Kundaliniyogan har stort fokus på den mentala och andliga delen vilket tilltalar mig som har en hjärna som lite för lätt spinner iväg på väldigt många trådar samtidigt. Yogan, och framförallt meditationerna, hjälper mig att landa och vara mer närvarande i stunden. Något jag behöver som allra mest under perioder då livet eller jobbet är utmanande för mig.

Jag märker att många omkring mig är av uppfattningen att yoga är att bända kroppen i omöjliga poser. Gärna i en solnedgång. Inget för den som är lika vig som ett kylskåp med andra ord. Och att meditation är att sitta med benen i kors och försöka tänka på ingenting. Allt det där kan det vara men det behöver inte vara det. För mig är yogan, och främst meditationen, ett verktyg för att påminna mig själv om att lyssna inåt. När jag tappar kontakten med min intuition tar hjärnan över för mycket och för mig betyder det att den duktiga flickan i mig får styra, vilket många gånger resulterar i att jag försätter mig i situationer som inte är sunda.

Nyfiken på att prova, men vet inte hur du ska göra? Gör det enkelt. Slut dina ögon och fokusera på ditt eget andetag i 1-3 minuter och notera utan att döma vad som händer i tanken och i kroppen. Vips, du har mediterat! Vill du sitta en längre stund så gör du förstås det. Detta är en väldigt enkel och effektfull övning som du kan göra över allt – på kontoret, bussen, innan läggdags, inför mötet eller var än du känner att du behöver stanna upp en liten stund. Forskning visar att även en kort stunds meditation har positiva effekter genom ökad koncentrationsförmåga, minskad stressnivå och återhämtning av hjärnas fysiska struktur.

Jag kan även tipsa om att vi i samarbete med Yoga Mitt i Skåne ordnar en retreatdag hemma hos oss på Ekelunda gård strax utanför Höör. Det blir ett tillfälle 15-april (som är nära fullbokat) och ett tillfälle 20-maj. Mer information hittar du här – Endagarsretreat i Höör. Vi kanske ses?

Hanna Svensson

Jag är prestationsprinsessan som vaknade upp och insåg att livet var mer än att vara duktig flicka. För tillfället har vi tre hundar som bor här hos oss på Ekelunda gård där jag bor med min sambo och vår son Gustav. Utöver det har vi alldeles för många höns, en hyfsad flock med gotlandsfår och sedan sommaren 2019 även två islandshästar till min stora förtjusning

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på whatsapp

Gamechanger

Inte som andra online-program för företagare.
Nu spränger vi taket?

Prenumerera på nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med våra senaste nyheter, få exklusiva erbjudanden och mer.

Business Coaching

Som business coach hjälper jag företagare genom att inspirera, stötta och utmana. Tillsammans ser vi till att du når mesta möjliga resultat med minsta möjliga ansträngning så att du som företagare även får utrymme att leva.

Prenumerera på nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med våra senaste nyheter, få exklusiva erbjudanden och mer.