fbpx

Hur knölig är din matta?

Publicerat utav

Handen på hjärtat. Hur hanterar ni konflikter på ditt jobb? Är ni precis som de flesta andra och sopar saker under mattan tills den är så knölig att den inte längre går att ta sig över utan att någon snubblar och slår sig halvt fördärvad? Det kanske tisslas och tasslas i korridoren eller utbyts menande blickar men ingen vågar ta första steget och faktiskt reda ut den där fnurran på tråden. Kanske pratas det också högljutt i slutna sällskap och bakom stängda dörrar. Men inget gör något konstruktivt åt saken. Resultatet blir istället att det som kanske började som något trivialt i värsta fall växer sig större och mer komplext än konflikten i mellanöstern.

Jag upplever att konflikträdsla är en av de vanligaste anledningarna till att företag inte når sitt önskade resultat. Kanske är det den svenska jantelagen som spelar oss ett spratt? Vår stora rädsla för att trampa på ömma tår eller att göra någon upprörd. För att visa känslor på jobbet är ju inget framgångskoncept. Det har jag fått förklarat för mig av både en och två och fem och tio chefer genom åren. Om jag håller med? Nej, det tror jag ni redan har räknat ut att jag inte gör. Att visa känslor på jobbet är att vara mänsklig och det är en av de viktigaste grundbultarna i ett välfungerande ledarskap. Men det är ett helt annat blogginlägg så det sparar vi till en annan gång.

Så med en förhoppning om att bidra till minskad konflikträdsla tänkte jag dela med mig av lite erfarenhet kring just konflikter och konflikthantering.

Agera direkt, men inte i affekt

Vad som är den perfekta tidpunkten finns det förstås inget facit för även om många chefer och ledare jag träffar gärna vill ha ett sådant. Som riktlinje är det inte att rekommendera att agera i affekt. Inte för att känslor är något fel, dåligt eller farligt. Utan för att en person som är alltför känslomässig i stunden kan ha svårare att vara rationell och konstruktiv i arbetet mot en hållbar lösning. Så om du själv är en del av konflikten och du upplever att känslorna fortfarande stormar så är det läge att ta några djupa andetag till eller sova på saken. Däremot är det inte heller sunt att låta saker puttra för länge heller, vilket jag upplever att vi ofta gör.

Så vet du med dig att du brukar skjuta på de jobbiga samtalen är rådet att utmana dig själv att ta upp saker långt tidigare än vad du brukar. Kanske kan du då rent av även kan förebygga en större konflikt? Och vet du med dig att du är på andra hållet istället så kan du prova att ställa dig själv frågan först ifall det kanske är mer värdeskapande att istället släppa och gå vidare?

Sätt på dig andras glasögon

Förmågan att kunna se situationer ur olika perspektiv och att sätta sig in i andra personers tankar och känslor är väldigt viktig i all konflikthantering. Kom ihåg att din sanning är skapad utifrån hur du uppfattar verkligheten baserat på dina tidigare erfarenheter och vem du är. Genom att se situationen från andra vinklar kan det vara lättare att skapa ömsesidig förståelse och hitta lösningar och vägar framåt. Om du själv är en del av konflikten kan det hjälpa dig att förstå hur andra ser på ditt beteende och om du inte själv är en del av det utan bara är där för att reda ut saker så hjälper det dig att förstå de inblandades perspektiv. Faktum är att de allra flesta personer agerar med gott uppsåt. Tänkvärt att ha med sig in i en konflikthantering.

Skilj på sak och person

Även om det kan vara svårt ibland att vara rationell och balanserad mitt uppe i en konflikt och då är det lätt att det kommer ut en och annan groda. Jag tror vi alla någon gång har sagt saker vi ångrar i affekt men jag kan inte nog betona hur viktigt det är att skilja på sak och person. Undvik att skuldbelägga och peka finger och försök så långt det bara går att diskutera situationen eller händelsen utifrån hur den ska lösas snarare än att vinna tävlingen om vem som gjort fel eller är mest ute och cyklar. Du måste inte älska alla på jobbet, men i din professionella roll förväntas det att du och dina kolleger kan samarbeta och föra verksamheten framåt.

Konflikter handlar sällan om logik

Det går sällan eller aldrig att logiskt resonera sig fram till varför en konflikt har uppstått och därför handlar konflikthantering inte heller om att hitta ett rätt eller fel. Reaktioner och känslor uppkommer ofta helt oväntat och grundar sig i de erfarenheter och upplevelser som var och en har med oss i livet. Det är därför inte heller särskilt rimligt att eftersträva konsensus även om vi svenskar älskar allt som har med konsensus att göra. Vi behöver inte tycka eller känna likadant i situationen eller orsaken till att konflikten har uppstått men vi behöver visa respekt inför varandras sanningar vara tillåtande mot varandras känslor även om vi inte alltid förstår dem. Och vi behöver hitta ett gemensamt sätt att hantera situationen framåt så att vi kan fortsätta vårt professionella samarbete. Det är det som är konflikthantering

Vill du ha hjälp att hantera en specifik konflikt på jobbet? Eller är du bara nyfiken på att lära dig mer om hållbart ledarskap i allmänhet och konflikthantering i synnerhet så är du varmt välkommen att höra av dig.

Kategori: , , , ,